Köpvillkor

1. Företagsuppgifter:
Damn Heels Scandinavia är en bifirma till Eva Wennman Holding AB, som har organisationsnummer 556779-8425.
Våra kontaktuppgifter:
Damn Heels Scandinavia
Adress: Vretgränd 18, 753 22 Uppsala, Sverige
Telefon: +46 739 604 199
E-mail: info@damnheels.nu
2. Företagets support och tillgänglighet:
Förfrågningar via e-mail som berör köp eller beställningar besvaras normalt inom en (1) arbetsdag, med ett personligt svar. Om vi inte har möjligheten att besvara e-mail inom en (1) arbetsdag meddelas istället orsaken till fördröjningen inom en (1) arbetsdag samt när konsumentens fråga kan besvaras.
3. Konsumentens rätt till hjälp:
Konsumenten har alltid rätt att vända sig direkt till oss för att få hjälp med reklamationer, ångerrätt samt annan hjälp som berör köp eller beställning. Vi svarar normalt inom en (1) arbetsdag via e-mail. Vi erbjuder också möjlighet till att boka telefonsupport inom tre (3) arbetsdagar från det att begäran skickats till oss via e-mail.
4. Produkten och totalkostnader:
Som konsument ser du alltid totalpriset för varan/varorna du beställer. Tack vare vårt smarta beställningssystem ser du alltid vad du köper, totalkostnader, leveranstider samt vilka eventuella kostnader som kan tillkomma. Alla varor finns på lager i Sverige, för omgående leverans.
5. Leveranstider:
Vid köptillfället informeras konsumenten om maximal leveranstid. Leveranstiden kan bli längre på vissa produkter under till exempel storhelger och semestertider. Beräknad leveranstid står tydligt i kassan innan betalning sker. Leveranstiden beräknas vanligtvis till 2-7 arbetsdagar. Konsumenten har rätt att häva köpet utan kostnad vid eventuell försening. Vid försening meddelas konsumenten direkt vid köp om både leveranstid samt anledning till förseningen.
6. Frakt:
Vi fraktar med Svenska posten. Kontakta oss för att diskutera andra alternativ om du behöver dina Damn Heels snabbare. Fraktkostnaden i Sverige är 24 kr per vara och fraktkostnaden i resterande Europa är 48 kr per vara. Eventuella tullkostnader kan tillkomma som konsumenten själv får ansvara för.
7. Återbetalning:
Konsumenten har rätt till återbetalning vid reklamation av felaktig/skadad vara inom 30 dagar från den dag företaget mottagit meddelandet från konsumenten. Damn Heels Scandinavia står alltid för returfrakt och andra eventuella kostnader när det gäller skadat eller felaktigt gods, med förutsättning att fel kan påvisas. Fraktkostnaderna återbetalas även dem inom 30 dagar från den dag företaget mottagit den reklamerade varan.
8. Ångerrätt/bytesrätt vid distanshandel:
Konsumenten har 14 dagars ångerrätt från den dag då konsumenten har mottagit varan. Vid ångerrätt kan konsumenten kontakta oss via brev eller e-mail. Vid ångerrätt återbetalas konsumenten vad denne betalt, inklusive påförda avgifter (frakter, fakturaavgifter m.m). Konsumenten har rätt att öppna förpackningen utan kostnad och undersöka varan, men varan skall återsändas i väsentligen oförändrat skick. Om varan inte stämmer överens med uppgifterna på företagets webbsida, och fel kan påvisas, behandlas ärendet som en reklamation, inte ett ångerrättsförfarande. Våra kontaktuppgifter ser du under punkt 1.
9. Ångerrätt/bytesrätt handel på mässa:
Vid köp på mässa har kunden ingen rätt enligt lag att ångra köpet. Vi hänvisar till konsumentköplagen. Kunden har dock självklart rätt att reklamera varan enligt punkt 7 och punkt 10.
10. Reklamation och säljarens garanti:
Konsumenten har rätt att reklamera en vara om varans egenskaper avviker från det som avtalats eller följer av lag. Vid reklamation följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Rimlig tid för reklamation är upp till 3 år, med förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Vid reklamation måste vi få veta vad det är för fel på varan. Om varan är felaktig finns det ett antal alternativ du kan ha rätt till enligt konsumentköplagen.
Du kan:
- kräva att felet rättas till
- kräva omleverans av en ny, felfri vara
- få prisavdrag
- häva köpet och få pengar tillbaka
- hålla inne betalning
- få skadestånd
Men konsumenten kan inte kräva alla alternativen vid ett och samma tillfälle. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Damn Heels Scandinavia står alltid för returfrakt och andra eventuella kostnader när det gäller skadat eller felaktigt gods, med förutsättning att fel kan påvisas. Vid reklamation skall kund kontakta Damn Heels Scandinavias reklamationsavdelning via e-mail order@damnheels.nu och uppge ordernummer samt orsak till reklamationen.
11. Försäljning till minderåriga.
Personer under 18 år får inte ingå avtal utan målsmans godkännande.
12. Finansiell säkerhet:
Företaget kan uppvisa en finansiell stabilitet och god kreditvärdighet om detta skulle behövas. Vi tillämpar Trygg e-handels riktlinjer för säkrare handel på nätet.
13. Säkra betalningslösningar:
Vi erbjuder tre olika betalningssätt:
Kortbetalning:
Kortbetalning sker via PayPal. Vid betalning med kort (VISA, Mastercard och American Express) via PayPal behöver du inte lämna ut några kontouppgifter till oss, vi får pengarna utan att se ditt kreditkorts- eller bankkontonummer. Alla insättningar sker i realtid och pengarna finns direkt tillgängliga på PayPals säkra klientmedelskonto. Som kund kan du känna dig säker eftersom informationen skickas automatiskt med hög datakryptering. PayPal uppfyller kraven för PCI DSS.
Banköverföring:
Vid banköverföring sätter konsumenten in pengarna i förskott (inom sju (7) arbetsdagar efter orderdatum) till företagets BankGiro 724-2951. Så fort vi ser att pengarna är insatta (detta tar max fyra (4) arbetsdagar) skickar vi din beställning. Väljer konsumenten förskottsbetalning måste denne ange sitt ordernummer som referens vid betalning. Konsumentens personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).
Faktura via Klarna:
Vid betalning med faktura har företaget rätt att ta ut en faktureringsavgift, aviavgift, på 39 kr. Fakturan skickas till angiven e-mailadress inom sju (7) arbetsdagar, efter mottagen beställning, och har betalningsvillkor fjorton (14) dagar. Om konsumenten istället vill ha fakturan på papper måste denne e-maila sitt önskemål till order@damnheels.nu inom tolv (12) timmar samt ange ordernummer. Då bifogas fakturan i paketet istället. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift på 50 kr samt dröjsmålsränta på 25.50 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning och Konsumentens personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte hos Klarna.
14. Cookies:
Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats informeras om vad cookies används till och ges möjlighet att vägra sådan användning. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information. Cookies används till exempel för att hemsidan skall komma ihåg om du är inne på hundsidan eller kattsidan så att du slipper välja varje gång du klickar någonstans i huvudmenyn. Cookies används av rent tekniska skäl för att förbättra webbplatsen för användaren. Det finns två typer av cookies. Den ena typen sparar en fil permanent i din webbläsare. Den används till exempel för att kunna anpassa en webbplats efter dina önskemål, val och intressen. Den andra typen kallas sessioncookies. Under tiden du besöker en webbsida, skickas cookien mellan din dator och servern för att kunna koppla information, som exempelvis när du fyller i adress uppgifter vid beställning. Sessioncookies försvinner när du stänger din av webbläsare.
16.Nyhetsbrev:
Vid köp av vara medföljer en prenumeration på vårt nyhetsbrev som kommer ett par gånger per år och skickas via e-mail.
17. Övrigt:
Vi följer Svensk Lag, Svensk Distanshandels, Allmänna Reklamationsnämndens och Konsumentköplagens regler vid eventuella tvister. Vi anpassar oss normalt efter Trygg e-handels riktlinjer vad gäller köpvillkor. Det är din skyldighet som kund att ta del av våra köpvillkor innan beställning. Vi reserverar oss för eventuella textfel, slutförsäljning utanför vår kontroll samt att nyanser kan skilja mellan det du ser på skärmen och den verkliga varan.

Sedan 2011-07-20 är vi certifierade av Trygg e-handel. Vill du veta mer om vad Trygg e-handel innebär samt varför vi valt att certifiera vår butik, klicka här.